Rumunia

03-07.10.2022

Aktywność w Rumunii wprowadziła drugi wymiar projektu, podejmując temat Zdrowych Nawyków bez Uzależnień, który ma głębokie znaczenie w szerszym kontekście prowadzenia zdrowego stylu życia. Mobilność rozpoczęła się wspaniałą ceremonią powitalną ze strony koordynatora szkoły gospodarza i dyrektora, a następnie przeszła bezpośrednio do pierwszych warsztatów na temat uzależnień. Oprócz prezentacji uczniów ze szkoły gospodarza na temat substancji uzależniających, międzynarodowe zespoły uczniów i nauczycieli przygotowały plakaty zachęcające do wstrzemięźliwości od wszelkiego rodzaju uzależnień. Temat był dalej badany, tym razem w bardziej praktyczny sposób, w warsztatach z okularami wirtualnej rzeczywistości imitującymi zachowanie w różnych etapach spożycia alkoholu. Dla uczniów była to cenna lekcja obserwowania w bezpiecznych warunkach wolniejszych i niezdarnych reakcji ciała wywołanych nietrzeźwością, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w rzeczywistości. Kolejne dni przyniosły więcej ciężkiej pracy, współpracy i kreatywności. Uczniowie wykorzystali swoje ulubione media, zwłaszcza popularne TikTok, aby tworzyć krótkie reklamy przeciwko uzależnieniom. Ponadto, nie zapominając o głównym obszarze projektu, uczniowie skorzystali z recyklingowanego papieru i stworzyli niezwykłe stroje, które później zostały zaprezentowane dużej grupie społeczności szkolnej podczas profesjonalnego pokazu mody, ponieważ dziewczyny prezentujące były prawdziwymi modelkami, które miały doświadczenie w tego rodzaju działalności, co dodatkowo uwiarygodniło aktywność. W jednej z wycieczek mieliśmy także okazję doświadczyć tradycyjnego stylu życia ludzi zgodnego z naturą, żyjących z upraw i zwierząt hodowlanych. Bliskość natury i jej korzyści były widoczne w kolejnym bardzo chwalonym warsztacie, który obejmował ponownie międzynarodową pracę zespołową w pierwszym poszukiwaniu skarbów natury, a następnie tworzeniu obrazów z nowo zdobytymi trofeami. Jedyną zasadą, która obowiązywała, było używanie tylko roślin, szyszek, liści itp., które nie były już żywe lub niezbędne dla mieszkańców lasu.

Uczestnicy zaangażowani w projekcie korzystali z pracy w międzynarodowym środowisku, uczyli się razem z rówieśnikami z innych krajów i doświadczali różnych stylów nauczania charakterystycznych dla uczestniczących krajów i nauczycieli prowadzących różne warsztaty. Uczniowie poznali podejście międzynaukowe i transdyscyplinarne, doświadczając połączenia różnych dziedzin – biologii w kontekście osobistych nawyków zdrowego życia, chemii rodzajów narkotyków i ich zagrożeń oraz innych uzależnień, bardziej powszechnych wśród przeciętnych nastolatków. Dodanie okularów wirtualnej rzeczywistości było kolejnym atutem, ponieważ stanowił narzędzie innowacyjne w formalnym nauczaniu i okazał się otwierającym oczy doświadczeniem. Badania społeczne dotyczące tradycyjnego stylu życia bez stosowania substancji uzależniających w bliskim kontakcie z naturą stwarzały niezwykłe możliwości uczniom, by spotkać i kontaktować się z zwierzętami hodowlanymi. Uczestnicy doświadczyli inny rodzaj stylu życia, który może okazać się satysfakcjonujący i przynosić szczęście, wszystko to bez wspomagania substancjami chemicznymi. Prezentacje i wystawy doskonaliły umiejętności kreatywności i współpracy oraz kluczowe kompetencje komunikacyjne głównie w języku docelowym projektu, ale także w językach ojczystych uczestniczących krajów. Umiejętności informatyczne były również rozwijane przez większość uczestniczących uczniów, ponieważ niektore z prac (TikToki) były zorientowane lub oparte na technologii informatycznej. Zorganizowane zostały wizyty kulturowe w miejscach charakterystycznych dla historii i folkloru rumuńskiego związanych z opowieścią o Drakuli oraz nad górskimi jeziorami i wioskami, które oferowały smak tradycyjnej rumuńskiej kuchni.