Turcja

14-18.03.2022

Z powodu problemów organizacyjnych zmieniliśmy kolejność C2 i C3. LTTA3 rozpoczęła się żywą ceremonią powitalną, podczas której odbyły się tradycyjne tańce ludowe i zabawy integracyjne, promujące sport w humorystyczny sposób za pomocą nietypowych ćwiczeń, wymagających współpracy i koordynacji członków zespołu. To LTTA podkreślało znaczenie segregacji odpadów, recyklingu oraz zrównoważonego rolnictwa i znaczenie kupowania lokalnie uprawianej żywności. Odbywając się w Tokacie, w Turcji, warsztaty oferowane przez szkołę gospodarza były mieszaniną bardzo przydatnych doświadczeń praktycznych, dyskusji i poszukiwania odpowiedzi. Spotkanie z przedstawicielami katedry biotechnologii Uniwersytetu Tokat było studium i ćwiczeniami nad odciskiem węglowym i technikami jego obliczania. Później studenci wymyślali pomysły na jego obniżenie w codziennym życiu. Kolejny warsztat prowadzony przez przedstawiciela współpracującej organizacji pozarządowej stanowił żywy obraz korzystnych sposobów minimalizowania marnotrawienia produktów spożywczych w naszych domach, ale także podczas robienia zakupów spożywczych. Dowiedzieliśmy się, że duże sieci supermarketów mają tendencję do odrzucania produktów od rolników, którzy nie przestrzegają ustalonych wcześniej standardów, co niestety jest bezpośrednio związane z wyborami klientów podczas zakupów. Szokującą wiadomością dla niektórych uczestników było to, że brzydsze owoce i warzywa miały właściwie lepszy smak i więcej składników od tych nieskazitelnych. Szkoła gospodarza wprowadziła koncepcję „upcyklingu”. Uczniowie produkowali przedmioty z recyklingowych materiałów. W międzynarodowych zespołach studenci stworzyli fotele z butelek plastikowych, które faktycznie wytrzymywały ciężar człowieka. Inna interesująca koncepcja to „malowanie z naturą”: sok z buraków, jagód i pomidorów, ziemia, rozgnieciona zielenina i podobne. „Ile to potrwa, zanim zniknie?” – to była kolejna aktywność, gdy studenci rozpoczęli długotrwały mini-projekt. Umieszczali różne śmieci, takie jak ogryzek jabłka, papier, guma do żucia, plastik, drewno w szklanym pojemniku wypełnionym ziemią i wystawiali je do obserwacji dla gospodarzy, aby mogli obserwować rozkład przedmiotów i zobaczyć, jak nieodpowiednie działania przy niewłaściwym usuwaniu odpadów wpływają na przyrodę. Uczniowie z technikum przygotowali i zorganizowali lunch z tradycyjnymi lokalnymi potrawami. Jedzenie, tym razem jego produkcja, było także częścią programu w ramach innej wizyty terenowej, oraz jak „slow food” i żywność ekologiczna mogą przyczynić się do obniżenia odcisku węglowego. Ekspert z zakładu przetwarzania bioodpadów przedstawił nam etapy produkcji nawozu i jego zastosowanie w lokalnym rolnictwie, takie jak szklarnie, które odwiedziliśmy. Uczestnicy mobilności mieli również okazję spotkać się z przedstawicielami technikum i działów edukacyjnych oraz środowiskowych władz miejskich, aby omówić program nauczania i programy wprowadzone w szkole oraz strategie miasta dotyczące selekcji odpadów i recyklingu. Aktywności terenowe: Piękno jaskiń w Amasyi i jezior Almus oraz gór Wizyta w Tokacie Elektrownia wodna Gulsan Holding Kompost Uretim Tesisi

Mobilność była bogata w cenne warsztaty. Uczniowie rozwijali swoje kluczowe kompetencje związane z ważnym aspektem zdrowych nawyków żywieniowych poprzez właściwy wybór produktów spożywczych podczas zakupów. Zdobili ogromną ilość wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej dotyczącej produkcji żywności, gospodarki żywnościowej, nawozów, alternatywnych źródeł produkcji energii z biogazu i wody, rozwijali swoją kreatywność poprzez rzeźby i malarstwo, próbowali lokalnych potraw przygotowanych przez kucharzy i uczniów technikum. Nauczyli się, że marnotrawienie żywności można zminimalizować i to, co nie zostanie zjedzone, może być reprodukowane i ponownie wykorzystane w nieskończonym cyklu produkcji żywności. Uczestnicy brali również udział w wycieczkach terenowych. Jedna z nich prowadziła do wioski Almus położonej nad górskim jeziorem, którego poziom wody dramatycznie spadł z powodu przedłużającej się suszy i nadmiernego użytkowania przez ludzi. Słynna turecka gościnność ułatwiła nawiązanie nowych przyjaźni, międzynarodową wymianę kulturową na temat najnowszych zainteresowań i popularnych trendów wśród młodzieży, wszystko to w języku projektu, wspomagane przez wzajemne uczenie się języków narodowych. Ogólnie rzecz biorąc, ta mobilność przyniosła więcej cennych warsztatów i spotkań, niż pierwotnie planowano. Była ona wypełniona zarówno wykładami ekspertów, jak i dyskusjami uczniów i nauczycieli w międzynarodowym kontekście. Mieliśmy okazję porównać pomysły i uczyć się od kolegów i ich uczniów z trzech różnych placówek edukacyjnych: liceum ogólnokształcącego, technikum i uniwersytetu. To przyniosło wiele różnych perspektyw, które mogą być bezpośrednią przyczyną wprowadzenia długotrwałych zmian do programów nauczania partnerów, takich jak twórcze malarstwo czy wizyty u lokalnego producenta żywności, którego głównym celem jest zachęcanie do zakupu lokalnie uprawianej żywności.